Jaki terminal płatniczy wybrać?
Płatności bezgotówkowe są obecnie coraz popularniejszą metodą. Z roku na rok coraz więcej osób wybiera tę formę, ze względu na dużą wygodę, oszczędność czasu i higienę. W sklepach stacjonarnych oraz internetowych można skorzystać z licznych systemów umożliwiających szybkie płatności bezgotówkowe. Współcześnie są to zazwyczaj płatności zbliżeniowe.
W jaki sposób można płacić bezgotówkowo?
Najpopularniejszą formą jest oczywiście korzystanie z karty płatniczej jako płatności bezgotówkowych. Obecnie można korzystać także z aplikacji dostępnej w telefonie lub zegarku. Wiele osób nienoszących przy sobie portfela korzysta także z możliwości, jakie daje kod BLIK.
Z perspektywy klienta każda z tych form jest bardzo wygodna i jej wybór zależy jedynie od indywidualnych preferencji i wygody. Niemniej jednak, aby każda z nich była możliwa do zrealizowania, przedsiębiorca musi posiadać terminal płatniczy.
Terminale płatnicze są obecnie wykorzystywane prawie we wszystkich sklepach i punktach usługowych. Mogą występować w wielu formach, dzięki czemu każdy przedsiębiorca może dopasować odpowiedni do specyfiki branży.
Czym charakteryzuje się terminal płatniczy?
Terminal płatniczy to urządzenie wykorzystywane w punktach usługowych oraz handlowych. Pozwala ono dokonywać szybkich i bezpiecznych płatności bezgotówkowych. Gdy przedsiębiorca zadaje sobie pytanie, jaki terminal płatniczy wybrać? – odpowiedzi jest kilka.
Terminale płatnicze dostępne współcześnie powinny być dostosowane do wymagań obecnych klientów. Powinny pozwalać na wygodne opłaty bezgotówkowe, za pomocą karty, telefonu oraz kodu BLIK.
Pierwsze terminale płatnicze pojawiły się pół wieku temu w Stanach Zjednoczonych. Wtedy konieczne było odczytywanie karty z wykorzystaniem paska magnetycznego. Współcześnie częściej wykorzystywana jest opcja zbliżeniowa lub za pomocą kodu BLIK.
Jak działa terminal płatniczy?
Terminal płatniczy działa w bardzo intuicyjny sposób. Z perspektywy klienta wystarczy w odpowiednim momencie zbliżyć kartę płatniczą lub jej substytut – np. telefon. Po chwili transakcja zostanie zaakceptowana. W niektórych sytuacjach konieczne jest dodatkowo wprowadzenie PIN-u oraz zatwierdzenia go zielonym przyciskiem.
Terminal stacjonarny lub bezprzewodowy wykorzystywany przez przedsiębiorcę połączy się z centrum autoryzacyjnym i zaakceptuje transakcję. Jeśli jednak na koncie niewystarczających środków, płatność zostanie odrzucona. Terminal wydrukuje także potwierdzenia – jedno dla klienta oraz jedno dla przedsiębiorcy.
Nowoczesne terminale posiadają znacznie więcej funkcji niż jedynie obowiązek akceptowania płatności bezgotówkowych. Wiele z nich pozwala także na wypłatę gotówki, co jest bardzo wygodne w miejscach oddalonych od siedziby banku lub wolnostojącego bankomatu. Za pomocą terminala można także dokonać opłat za prąd oraz gaz, a także doładować telefon. Współczesne terminale są także wygodne dla osób przebywających za granicą. Posiadając kartę ze środkami w jednej walucie, można z łatwością opłacić rachunek wystawiony w walucie lokalnej.
Czym różnią się terminale płatnicze i w jaki sposób wybrać najlepszy?
Obecnie na rynku znaleźć można wiele modeli terminalu. W większości różnią się one marką i wyglądem, lecz podstawowe dwa rodzaje terminali to
- Terminal stacjonarny,
- Terminal mobilny.
Terminale stacjonarne wymagają stałego podpięcia do prądu oraz internetu. Najczęściej są także bezpośrednio połączone z komputerem lub kasą fiskalną, czasem także w sieci znajduje się serwer wydruku. Najczęściej można je spotkać w dużych sklepach. Zwykle są także połączone z programem skanującym kody produktów. Takie terminale mogą zostać wyposażone w dodatkowego PIN-pada, przez który klienci dokonują transakcji.
Natomiast terminale mobilne są wygodnymi, przenośnymi urządzeniami. Zazwyczaj są wyposażone w akumulator lub baterie i wymagają karty SIM.
Doskonale sprawdzają się w niewielkich punkach lub u osób świadczących usługi w różnych miejscach, np. dla taksówkarzy. Terminale mobilne są także bardzo wygodną opcją dla właścicieli lokali gastronomicznych. Kelnerzy mogą z takim terminalem podejść do stolika, a gość nie musi się fatygować do baru. Nowoczesne terminale mobilne są bardzo lekkie i poręczne.
Terminal a rodzaj prowadzonej działalności?
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności inny terminal będzie odpowiednim wyborem. Osoby świadczące usługi poza lokalem będą miały trudności, posiadając jedynie terminal stacjonarny. Dla takich zawodów znacznie lepszym wyborem będzie terminal mobilny. Natomiast przedsiębiorcy obsługujący w jednym punkcie wielu klientów każdego dnia, nie mają potrzeby posiadania terminala, który wymaga regularnego wymieniania baterii lub pamiętania o ładowaniu akumulatorów.
Warto także pamiętać, że obecnie wdrożono także serwer wydruku paragonów online. Dzięki temu można połączyć płatność poprzez terminal płatniczy z serwerem wydruku. Jest to rozwiązanie, które z pewnością ułatwi codzienne płatności.
Wpis ma charakter informacyjny. Po poradę prawną lub księgową udaj się do swojego prawnika/ biura rachunkowego.